SENARIONYA berlaku kira-kira lima tahun lalu, di depan sebuah televisyen di Kota Kinabalu, Sabah apabila dua anak-beranak menonton rancangan Akademi Fantasia (AF) musim pertama. Belum ada yang betul-betul demam AF ketika itu. Yang mungkin ada cuma pengikut setia kerana ia baru saja bermula.

Namun ia juga permulaan bagi fantasi AF keluarga Stracie Angie Anam. Namun tiada siapa antara mereka yang tahu lima tahun selepas itu, semuanya akan bertukar dalam sekelip mata.

Di depan kaca televisyen itu adalah Stacy dan ibunya, Agnes, menonton salah satu konsert AF yang disiarkan secara langsung dari Kuala Lumpur.

Mereka di Sabah, sedang berangan-angan jika suatu hari nanti termakbul, apakah lagu yang bakal dinyanyikan Stacy kelak? Mereka sama-sama berfantasi sambil ketawa, gelak kasih sayang ibu dan anak.

Berangan boleh jadi nyataLima hari lalu, di dalam bilik persolekan studio Utusan di Kuala Lumpur, anak itu masih sama. Tinggal lagi Stacy kini bergelar juara AF musim keenam. Dia merupakan satu-satunya pemenang yang datang dari Negeri Di Bawah Bayu.

Mesra dan sememangnya di AFUNDI dengan nama Stacy, 18, dia mengimbau perjalanan impiannya di depan kaca TV itu bersama ibu lima tahun dulu.

Dia kini sedang didandan cantik untuk sebuah fotografi bagi salah sebuah akhbar hari Ahad dengan menjadi muka depannya.


Gadis Kadazandusun ini memegang kata-kata bahawa kalau kadangkala kita bermimpi, mimpi itu bakal jadi nyata. Terbukti dia sudah bergelar juara dengan 43 peratus undian pada malam konsert akhir memihak kepadanya, meninggalkan jauh Riz, Nubhan, Toi dan Nadia.

Tidak perlu saya ungkaikan siapa Stacy dalam AF kerana Malaysia sudah mengenalinya dengan melihat diri juara ini bersama kawan-kawannya setiap hari dalam Diari AF.

Apa yang saya nampak di depan mata saya ialah seorang Stacy yang masih tercengang-cengang dengan jadual yang perlu dihadirinya. Belum seminggu dia bergelar juara, jadualnya sudah menuntut dia untuk hanya tidur sekitar dua hingga tiga jam sehari.

Apa yang dia rasakan kini dan apa yang paling tidak disangkakan? Saya tanya diri sang juara.

"Saya terkejut dengan jadual yang saya tempuhi dan akan saya lalui. Rasa macam 'eh, apa ni?'

"Dan pastinya saya kaget apabila disapa para peminat. Kebanyakannya bukan memanggil nama, sebaliknya berteriakkan tagline saya - wah dan alamak!," ujarnya dalam wajah separa letih namun gagah tersenyum ikhlas.

Di samping mengikut jadual fotografi, Stacy juga diekori oleh jurukamera khas untuk rancangan Aku Stacy yang akan bersiaran sembilan episod pada pertengahan Jun ini.


"Saya gembira dan tidak kekok dengan penggambaran ini. Nanti para peminat akan dapat mengetahui perjalanan hidup saya setelah bergelar juara," jawab Stacy yang sebenarnya mesra kamera.

Perancangan pucuk mudaJika menyentuh perihal juara pastilah banyak perancangan dan mahu dilaksanakan untuk juara. Kali ini giliran acara buat Stacy, bintang yang tengah naik daun.

Yang sedang panas akibat AF, program yang dianggap sesuai bagi bakat 'muda' untuk masuk ke industri hiburan, dunia yang boleh membuat orang popular dan bergelumang hadiah di samping menonjolkan bakat yang terpendam.

Apa perancangan Stacy, saya tanya. Jauh dia merenung sebelum menjawab, sejauh tenungan itu jua. "Saya rancang untuk meneruskan kerjaya saya dalam bidang hiburan ini. Saya tidak mahu rasa down. Saya akan teruskan walau apa pun nanti akan menimpa saya."

Sambungnya juga, dia ingin menyambung pelajaran, melengkapkan kriteria sebagai pelajar sekolah menengah iaitu dengan memegang keputusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

Dia berkira-kira untuk menyambung pelajaran di Kuala Lumpur agar nanti kehendak karier dapat diseiringkan.

Saya tanya dia kembali, kelak jika dia mengambil keputusan peperiksaan, satu Malaysia mahu mengetahuinya. Bukan seperti dahulu tatkala dia belum siapa-siapa. Tergelak sambil mengerutkan dahi dia menjawab: "Betullah tu. Saya dah fikirkan benda yang sama. Dan itu akan membuatkan saya mahu belajar lebih tekun dan buat yang terbaik." Stacy mengakui dia sangat menyukai mata pelajaran Bahasa Inggeris, Bahasa Melayu serta Sains.

Siapa Stacy?Lagu Aku Stacy ialah lagu miliknya kini, diciptakan khas oleh Intan Norul Azlina. Menyingkap siapa sebenarnya seorang Stacy, dia ialah seorang gadis yang tidak gemar dengan suasana sedih dan tertekan.

Walau digelar dengan nama 'Stress' oleh teman-teman sekolah ekoran namanya Stracy, dia mempunyai keperibadian yang berbeza.

"Saya tak suka tertekan atau murung kerana saya seorang yang happy go lucky. Kalau menghadap suasana sedih seakan gelap dunia saya rasakan. Dan kalau tak dapat bercakap akan membuatkan saya bad mood," ujarnya yang kali terakhir menangis sedih ialah sewaktu penyingkiran kakak kepada Datin Seri Siti Nurhaliza, Nur Saida daripada AF.

Ujarnya dengan jujur bahawa dia sebenarnya mempunyai rasa takut untuk berhadapan dengan dunia barunya ini. Dia takut sesuatu akan terjadi tanpa dijangka.

Namun dia bersedia untuk menghadapi semua itu. Berkat, katanya, mimpi boleh jadi nyata. Dan lagi, kalau berani mencuba, peluang dan kejayaan pasti ada. Itulah seorang Stacy.

source

0 Responses to "Stacy di Kosmo!"

Post a Comment