2 Jun 2007


We woke up early as we know we have a busy day ahead of us.

Noey took us for breakfast at Restoran Hidayah. It's a walking distance from our hotel tapi kami ni manja sangat-sangat, mau juga noey drive-kan ke sana :) Mengikut cerita lagenda, restoran inilah tempat noey mengenangkan nasibnya di perantauan sambil makan sambil nangis teresak-esak hmmm. Lupa pula ambil gambar tempat ini (noey, bolehkah ko ambil gambar restoran ini, pastu mms sama sia?)

After breakfast, we went to the airport to collect my ticket. Kalo tidak silap saya, diorang suruh saya ambil tiket before 12 noon. Kami sampai sana it was around 10am. Adehh kaunter belum buka. Saya ketuk-ketuk pintu ofis MAS tu. Siap bunyikan loceng lagi tapi tiadapun orang buka pintu. Bikin panas!


So, noey decided to bring us to Agnes Keith House dulu supaya tidak buang masa.

What's so special about Agnes Keith House? To tell you the truth, saya tidak pernah dengar ini nama. Until noey bagi tau saya, Agnes Keith adalah penulis buku "Land Below the Wind". Kesiannya saya. Sampai noey cakap "saya ragu-ragu dengan ko ni. Ko orang Sabah ka apa ni?" Ya ampunnn. Pasal sejarah ini saya kurenggg sikit. Tapikan, saya rasa noey pun baru tau bah pasal Agnes Keith bila dia kena transfer di Sandakan hmmm...

Agnes Keith ini, seorang penulis dari America. Dia terkahwin orang English, Henry Keith yang dihantar bertugas di Sandakan. Diorang bina rumah ini di atas bukit atas alasan, pemandangan dia cantik. Rumah ini pernah musnah semasa perang. Tapi dibina semula exactly macam ruma lama. Sekarang rumah ini di bawah jagaan Muzium Negeri Sabah. Tidak perlulah saya mengulas sejarah si Agnes Keith. Korang cari saja buku dia "Land Below the Wind", "Three Came Home" - telah difilemkan dah "White Man Returns". Untuk masuk ke rumah ini, dikenakan bayaran RM2.00 (betul kan TS?)

The Agnes Keith House was very interesting cuma sebelum kami menjejak kaki di sana, kami telah 'disumbat' dengan berbagai cerita yang menyeramkan. So, semasa kami masuk, perasaan itu amat kuat. Ada satu ketika semasa saya melihat-lihat di pejabat/study room dalam rumah tu, saya takut mo masuk. Terutamanya saya terlihat telefon di atas meja. Bila noey join, barulah saya berani masuk tapi semasa saya sedang khusyuk melihat family tree Agnes Keith, noey tinggalkan saya sorang-sorang adehh...

Then, saya proceed to the bedroom. Dekat pintu ada a few risalah/cerita mengenai bilik tidur itu. Alamak, ada cerita hantu. Agnes Keith pernah nampak hantu muncul di rumah dia. Saya tidak habis baca sebab takut :) Saya ragu-ragu mo masuk tapi Ritt tiba-tiba muncul barulah saya berani. I feel 'something' very strong in this bedroom but I didn't say anything to them. By the way, no picture taking is allowed in this house. I met Esther, my old friend from Penampang in this house - kecilnya dunia.

Next we went to see the Tangga Seribu. Look at the signage. Tangga Seribu tapi translation in english - one hundred steps. Noey bilang, tidak sah lawatan ke Sandakan kalo kami tidak jumpa Tangga Seribu. So Ritt and I went down to count the steps tapi saya kira ada 27 steps saja, followed by a road turun bukit. We were not sure kalo ada tangga selepas tu sebab kawasan dia a bit remote. Takuttt...ciao!

Kami terus ke airport. Aikk kaunter belum buka. Mana Ada Sistem (MAS) ini macam? To kill the time, noey bawa kami round tempat tinggal dia. Nice place tapi noey bilang water problem. She's thinking to rent somewhere soon. Then kami pi War Memorial. Masa tu, hujan renyai2 so kami tidak turun dari kereta. Tengok dari jauh sajalah. Pastu, kami pi airport semula. I told them 'third time lucky'. Kaunter belum buka!! This time saya tunggu dan kelihatanlah pekerja dia baru sampai. I got my ticket with a bad impression on MAS ticketing counter!

After that, we proceeded to Sepilok untuk menziarahi 'saudara-mara' di sana :lol: Kami sampai during lunch time - kaunter tutup! Asyik kaunter tutup ni. Bikin panas! Tapi tempat tu memang panas :) Sambil menunggu kaunter buka, kami meninjau-ninjau dan saya ternampak si Mr G! Yang berkenaan saja yang kenal dengan Mr G :lol:

Eh, mo bayar pula masuk tinguk saudara-mara kami tu. RM5 untuk Malaysian dan RM30 for non-Malaysian. Cath ko orang mana? hehehe. Dengan muka malu-malu (walaupun tidak nampak), I called my cousin in KK "boleh masuk free kah?" Rosa oppss Dr. Rosa replied "boleh bah kalo kau" She asked us to look for Mariana. Nasib baik Mariana ni such a sweet lady, hilanglah kemaluan minta masuk free :lol: Dia bagi kami tiket dengan tulisan 'kasi masuk saja'. Diam-diam kamu ahh jangan bagi tau kerajaan kami tidak bayar hehehe

Itu orangutan punya makan time pukul 3 petang. Kalo pagi, pukul 10. Kami tunggulah konon 'diorang' punya tea-break. Sambil-sambil tunggu tu, ada lah dua tiga orangutan buat 'show'. Si Ritt saja faham tu show! Dengan penuh semangat dia translate sama kami. Cath pula tidak puas ati sebab tu show tiada conclusion! I met Josephine, a friend from Penampang here in Sepilok - it's a small world indeed.

Selepas tinguk tu orangutan makan, kami pula yang terasa lapar. So kami pun berambus. Saya tidak tau berapa bandar si noey pusing-pusing. Ganjil dengan Sandakan ini, semua kedai tutup. At last, kami landing di restoran Azlef di bandar Kim Fung. Kami order steamed-whole fish, yang datang slice-fish. Kami order mixed-vege, tidak muncul-muncul. Pastu kami dengar tu pekerja berbual "tiada nasi - utang nasi di kedai sebelah" adoiii. Yang sedap di kedai ini - sup kosong kegemaran TS :)

After lunch - back to our hotel untuk rehat. Nampak macam perjalanan kami tidak banyak tapi sebenarnya amat memenatkan sebab jarak jauh dari satu tempat ke satu tempat. Sampai di hotel, the first person mengampai - Ritt!!

Rehat punya rehat tidak sedar masa berlalu begitu cepat. Kami pun merancang di mana mo dinner. Ikan bakar yang popular di Sandakan? Opps tidak jadi. Banyak cerita disebaliknya so kami kensel. We called Nasgurl to join us. Then, kami terus cari tempat makan. What was the time? 10 pm!! Patutlah semua kedai tutup. Yang ada, Habeeb Restaurant & Sedap Corner Restaurant. Dua-dua noey reject :lol: In the end, kami landing di Pizza Hut. Biasalah, kalo sudah berjumpa cerita tidak putus sampai kami kena halau. Kami sambung di hotel pula. We talked like there's no end! What's the topic? Can anybody guess? Nasgurl left the hotel at 1am! Sian si Nas. Next day dia kerja pula tu. Hopefully ko tidak mengantuk kio Nas. Ada juga saya ambil gambar di Pizza Hut tapi takut ada orang marah muahaha...

End of Day 2

4 Responses to "My Diary : Trip to Sandakan"

  1. Anonymous Says:

    scias....
    pasal rumah Agnes Keith tu...ndalah sia rasa seram sgt....tp d pintu masuk dekat kaunter tu yg mcm byk yg 'limpas'...yaiii...
    then pasal sepilok tu...he he he ..TQ, nnti ko masuk stor penyapu sia...sia bg ko masuk FOC..ahakss
    sana sepilok >panas betul sana oh n panat sia membubut kamu,laju bah kamu jln,mcm nda sabar sdh mo jumpa kazen2 tu....tp ritt juga lah yg sejiwa gan org utan bah..da faham komunikasi..even da tau sepa hensem sepa x lawa kan?kakakakaa
    mcm sia tau ja pa pic ko ambik sana pizzahut tu....pelik bah kamu ni.org mkn sayur mentah pun mo snap...baik ko snap c ritt tidur trsenyum miring ...barulah real !
    nasgurl..TQ kio sb sudi mluangkan masa utk layan kami yg miring2 ni...dr cara ko bcerita smpai jam 1 am...ko memang kipas susah mo mati punya peminat c LINDA NANUWIL...

    apa2 pun..tu org utan nama Mr. Gintak juga bt sia nda lupa apa ada d sepilok..cath pun heran nama kita berabis ketawa tu nama Gintak..(dakat2 kg ko tu kan scias?ahakssss)

  2. SciaS Says:

    ko jgn macam2...sia kenal tu si gintak..sia pernah berbual dgn dia...mcm innocent saja dia tu :lol:

    saya rasa kan..rumah si agnes keith tu x juga bikin takut..tapi banyak cerita kita dengar bah..seram sejuk saya..dlm hati tidak putus2 berdoa hehehe

    si ritt mimpi yg indah2 saja di sandakan...tapi mimpi saya lagi yg paling best!!!

  3. Anonymous Says:

    ooooo disini pula korang mengumpat ah main sisip2..hehehe.... urang utan ni bukan susah mau faham komunikasi dorang ni... perangai dorang ni macam juga bah urang yg ada baju ni tu ..itu saja bah dorang ni x suka pakai baju..hehehe...

    scias, ....jgn lagi bah ko kasi jelez kami mimpi ko tu hehehe....

  4. Anonymous Says:

    anonymous @ Ritt ;)

    namapun 'orang' utan bah kan hehehe
    tapi kan..terus terang sia ckp..kalo ko tidak buat cerita pasal tu orangutan..sia mmg tidak tau apa 'diorang' buat masa tu hahaha

Post a Comment