Sudah mula nampak persaingan sengit di kalangan pelajar dalam memberikan persembahan di konsert yang lalu. Ya lah, semakin lama semakin hampir ke penghujungnya. Semua mau selamat. Semua mau melangkah ke final. Maka diorang bersungguh-sungguh memberikan yang 'baik punya'. Dan disebabkan persaingan itu, maka kelihatanlah keresahan di muka pelajar. Bila resah, maka performance tidak menjadi dan tidak 'line clear'. Nampak macam diorang tidak enjoy dan tidak 'relaks'. Diorang tu tertekan sebenarnya. 'A go go' pun sudah hilang. Waz up guys?

Orang bilang, 'berat mata memandang, berat lagi bahu memikul'. Pelajar saja yang tahu apa yg diorang rasa masa tu. Saya ni senang-senang saja mengkritik - itu tidak kena, ini tidak kena. Tapi apa-apapun, saya berpendapat persembahan yg tidak OK patut ditegur, yang baik harus diberi pujian. Perjuangan pelajar belum 'bereh' maka kritik tetap diberikan meowww!

Dafi
Sodih juga tengok budak cun ni tersingkir. He looks so humble walaupun datang dari keluarga VIP. Tapi mo buat camana lagi kan. Tahap nyanyian dia memang out. Bukan dia tidak pandai nyanyi tapi kalo dibandingkan dengan pelajar yang lain, vokal Dafi memang jauh di belakang lagi. Saya harap kalo dia betul2 minat di bidang nyanyian, teruskan belajar - up sket vokal tu. Tapi bab tarian, dia memang cun lah. Ada fight dengan Adam AF2. Good luck to you Dafi!

Mila
Saya teringat Farihin masa dia mengkritik di AF2. "Don't attempt something yang you tak dapat sampai, tidak perlu ikut penyanyi lain, just be yourself" This is what happened to this girl. Dia paksa suara dia sehinggakan terkucil (orang kg sia bilang - nokotongik) macam bunyi tikus yang kena pijak hehehe. Sharpness suara dia bikin bingit telinga. This is a singing competition so vokal amat penting. Tapi bab penghayatan dia boleh tahan.

Ebi
Vokal ada power jugalah tapi di hujung-hujung lagu tu macam 'mati'. Kurang diberi vibrator. Other than that, Ebi did well. Bab dia melompat (opocot!!) bolehlah diampun sebab vokal yang penting. Asah vokal dulu, yang lain tu (persembahan) boleh datang dengan sendiri. Satu saja yang saya rasa saya perlu cakap di sini. Perlu kah Ebi terikut-ikut cara Alleycats sebut 'terimaaa kaseeehh!" Itu kan trademark Alleycats. So, kenapa mesti ikut diorang. Kena cari trademark sendiri lah Ebi oii! You next...hahahaha

Candy
For the first time, saya tertumpu kepada Candy. Terlupa pula tengok penari2 di belakang. Oopss! gelap pulak tu patutlah saya tidak nampak diorang hehehe. Tapi nasib baik juga lampu digelapkan otherwise mengganggu performance Candy. Sure backup dancers terjun tu buat lawak, nanti mencacatkan pula show si Candy. Apa-apapun this is the best performance (so far) from Candy. Vocal wise, she's the best (Macam Melinda AI6 - tiada apa2 yang mo dikomen sudah). Cuma bab ekspressi muka kurang 'nakal'. Lagu ini memerlukan ekspressi macam menggoda bah. Kalo Marsha buat mesti malatupps hehehe

Shawal
Blame it to the kezutan! Kejutan yang ntah apa-apa telah mengganggu persembahan Shawal. Of course, pelajar kena sentiasa bersedia menerima kejutan seperti ini tapi what do you expect? Diorang ni bukan superstar. They are not professional enough to handle such a huge kejutan (yet!) Sudahlah diorang nervous gila, kena lagi kejutan macam tu, apa lagi, out lah persembahan.

Heliza
Aznil bilang "terimalah...daripada Heliza...k.e.s.a.l....KUSUT!!" Padanlah Aznil cakap kusut, persembahan dia memang kusut dan serabut. Buka mulut saja sudah out. Dia bernasib baik pitching problem dia ditenggelami dengan muzik yang kuat dan rancak. Bab persembahan dia memang all out. Tapi ganjil pula saya tengok dia berdiri lama dekat tangga. Macam teragak-agak apa mo buat. Lagi bagus rasanya kalo dia turun saja di bawah. Barulah malatoppp. Dengan persembahan yang bertenaga maka kedengaranlah pelajar ini tercungap-cungap. Pancit beb!

Aswad
Another pelajar yang memaksa suara dia untuk mencapai note yang tinggi. Konon-konon kalo kasi tinggi suara maka orang suka. Nasib saja dia ini ada pengalaman menyanyi maka tidak lah seteruk si Mila. Vocal wise, bolehlah cukup makan. Cuma ada beberapa bahagian yang perlu 'diturap' lagi. Kedengaran kekasaran suara bila ianya over-pushed.

PILIHAN SELEPAS KONSERT:
Candy

SEPATUTNYA KELUAR:
Dafi atau Shawal (Dafi dah keluar, Shawal mungkin next - who knows)

PALING HANGAT TAPI TIDAK HAPPENING:
Pengumuman tiada AFMASUK & Pengunduran Aznil from AF

3 Responses to "AF5 : Konsert ke 8"

  1. Anonymous Says:

    uinaa...best juga baca komen ko kali ni...kreatif juga ko guna tu t/line bebudak af...bravo..
    nsb baik ko ada guna t/line c udui...OK !
    OK BAH...KALAU KO....

    scias,kami mo p rumah ko on 30 n 31 may...aramai tii..lumpak tu butul lihing n psluk tu siopon...blh ka?
    bulih bah ..kalau kami... kan?
    muahahhaaaaaa

  2. SciaS Says:

    kau ka tu TS?
    ko mmg genius lah! ko notice juga saya tulis perkataan OK hehehe

    kita aramai tii sana KDCA bah hehehe...mana tau..tiba2 Udui muncul sana (how i wish!)

    tapi setakat aramai tii..buli bah kalo kau hahahaha

  3. Anonymous Says:

    sepa TS tu?..Tukang Sapu ka?

    scias,asal ko sebut ok..memang ingat c ok bah..
    bah, aramai tii kito ...tu pomusas,ko cari gia butod sana tamu dongg...kita kasi try c cath mkn...sekali da rasa..kosumpak da dakat tu guvas...cari butod...kakakkaaaa..

    udui ?bah..ko jampilah da..silap2 ko jln d sebelah da time tu...ahakss

Post a Comment